Táncműfajok,táncstílusok Magyarországon.

"Táncoslábú, táncra fel! A táncparkett csak a Tiéd!Járjon lábad örömtáncban,lelked pedig mennyországba!"

                                      Balett...

                                                       balett.jpg

A XVI-XVII.századtól indult útjára és először a francia nyelven, egy összefoglaló néven határozták meg ezt a műfajt, a francia szó eredete, az olasz ballo=tánc szóból ered, melyet balettnek neveztek el. Ez egy színpadi tánc, amely az emberek szórakoztatására koreografált tánc lett. Általában drámai mesét, cselekményt jelenít meg. Később Angliában, Olaszországban és Oroszországban fejlesztették tovább.


                                       balettcipo.jpg

Magyarországon a XIX. Századtól épült be az operába. Színvonalas és látványos produkciókat láthatunk színpadi előadásban. Szólóban és tánckarok előadásában láthatjuk leginkább. A XX. Század elejétől önálló színpadi alkotás lett, és ezzel párhuzamosan alakult ki a mozdulat és mozgásművészet.

Eleinte oly szegényes mozdulatsorok kifejlesztése után érték el a magasabb képzettséget ebben az irányzatban. Erős technikai tánccá fejlődött, ami a saját szókincs megteremtését is kívánta. Klasszikus zenére táncolják, zenekari illetve alkalmanként éneklő kísérettel. Rendkívül megterhelő fizikai mozgást igényel. Hiszen egyensúlyozó, szinte akrobatikus mozdulatsorok vannak benne. Egyik legismertebb formája a romantikus „fehér balett", ahol a női táncoson van a figyelem, aki hagyományos rövid tüll ruhában táncol.

A balett technikájának alapja a csípőből indul ki és az öt lábpozíció mellett a kartartásnak is fontos szerepe van. Nagyon fiatal korban kell elkezdeni, hiszen intenzív hajlékonyságot és kitartást igényel ez a mozgás. Olasz táncmesterek fejlesztették tökéletesre az első tánclépéseket. Majd a XX. Század kezdetétől a balett központja Oroszországba helyeződött át.

Párizs balett mesterei voltak az elsők, akik az első tánciskolákat alapították. A francia balettmesterek más ekkor változatos lépéseket és formációkat alkalmaztak. A pozícióknak, forgásoknak és ugrásoknak itt már külön nevük volt, és természetesen a szakkifejezések francia nyelvűek. Ma ezek a gyökerek, Magyarországon, a Táncművészeti Főiskolán tanulhatók.

A klasszikus balettnek évszázados hagyománya van. Ugyanakkor, korunk különböző táncműfajában a különböző pozók, mozdulatok és  motívumok, mind a balettból erednek.

Magyarországon először az orosz Vaganova féle tanítási módszer vált ismertté. A klasszikus balett elsajátítása, évekig tartó gyakorlást igényel. Napi szinten 1-2 órás gyakorlat biztosítja a technika szinten tartását, a kondíció megtartását, amelyet bizony megfeszített munkával lehet csak elérni.



A klasszikus balett, más néven akadémikus balett fő pilléreinek tekinthetjük az úgynevezett pózokat. Nehéz olyan gyakorlatsort, kombinációt, kis vagy nagy allegro-t, azaz ugrást elképzelni, melyekben ne fordulnának elő a klasszikus balett pózai. Háromféle pózt ismerünk csak, ez a szám azonban számos lehetőséget rejt magában. Ugyanis minden pózt lehet előre, hátra, földön tartott szabad lábbal, 35° - 45° vagy 90°-on táncolni, kis és nagy kartartásokkal, a súlyláb állhat plié-ben, azaz térdhajlításban talpon, féltalpon vagy spiccen. A pózok némelyikét megvalósíthatjuk ugrás közben is.

                              balett_paros.jpg

A klasszikus balett pózai: Croisé, Effacé, Écarté. Ezek a fogalmak így, ilyen rövidségben, egyszerűségben csak ismertető jellegűek, valójában igen tartalmasak szakkifejezésekben, irányokban és egyéb instrukciókban.

Croisé Maga a szó azt jelenti: keresztezni. Ez a póz, egy úgynevezett zárt póz, a táncos úgy tartja szabad lábát, hogy az - a néző szemszögéből nézve - keresztezze az álló lábat. Létezik kis és nagy croisé póz, ez azonban nem a láb magasságától, hanem kizárólag a kartartástól függ.

Effacé Ez az úgynevezett nyitott póz, melynél úgy állunk, hogy a kinyitott vagy felemelt szabad láb ne takarja az állóláb vonalát. Létezik elöl és hátul effacé póz, melyeket szintén kis, illetve nagy kartartásokkal táncolnak.

Écarté Neve a francia szétterpeszteni szóból származik. Ennek megfelelően az écarté pózban a szabad lábat mindig oldalt tartjuk.


Fontos megjegyezni, hogy a balettel való foglalkozás, olyan  táncműfaj, amely nagy kitartást igényel, már kisgyermekkortól kezdve. Ezért, csak elhívatott emberek válasszák táncuknak.


                                 balett_gyermek.jpg






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 29
Tegnapi: 38
Heti: 121
Havi: 600
Össz.: 353 904

Látogatottság növelés
Oldal: Balett.Színpadi tánc.
Táncműfajok,táncstílusok Magyarországon. - © 2008 - 2024 - tancmufaj-tancstilus.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »