Etikett táncok...
A tánc születésének ideje, mint tudjuk nehezen meghatározható. Hiszen még az ember megjelenése előtt, a puszta természet is táncot járt. Mozgásban van minden és az szépen elrendezett, szabályszerű.
Bár a régmúlt időkből fennmaradtak táncmozdulatokra utaló rézkarcok,miniatúrák, kéziratok,festmények, barlangrajzok, ha úgy vesszük, akkor a tánc születése egyidős a világ születésével. Viszont a tánc etikett az egyetlen amiben biztosak lehetünk, hogy az első bálok megjelenésével indult.
Ami hihetetlen, hogy az első leírás a táncról, a XVI. Századi egyházi ember tollából ered, akinek eredeti neve, Jehan Taboruot, viszont könyvét Thoniot Arbeau néven adták ki.. Az első táncleírás-gyűjtemény tőle származik. Ez az egyházi ember, csupán csak időtöltésként írogatott, hogy" elüsse túlzott szabad idejét!" Bár ez a pap igazi reneszánsz ember volt, fiatalkorában imádott táncolni. Szent Bazil is arra ösztönözte híveit, hogy táncoljanak mint égben az angyalok. A XVII.századi Franciaországban a húsvéti ünnep alkalmával, a hálaadó körtáncban a papok kézen fogva táncoltak a gyerekekkel. Ami még most is több helyen létezik, hogy táncolva énekelték el himnuszaikat. Arbau számos történelmi személyiséget felsorakoztat írásában, akik szerettek táncolni és dicsérték a táncot, de írt olyanokról is aki megvetették és bünös dolognak tartották a táncot. A reneszánsz táncok rekonstruálását, tehát Arbeaunak köszönhetjük.
A tánc fejlődésének a reneszánsz kor kedvezett a legjobban. Az életöröm és az életérzés elválaszthatatlan egymástól a táncban. Ez a legtermészetesebb kifejezése a táncnak és zenének.
Az első bálok megjelenése, királyi és nemesi udvarházakban kezdődött. Minél pazarabb, annál gazdagabb méltóságot mutatott. Ezek a táncmulatságok, okot adtak arra, hogy beszéljenek róla, elüssék szabadidejüket és fitogtassák gazdagságukat. Persze amikor már egyre elterjedtebb lett és fontos volt a jó hírnév is, etikettet illett megtanulni a tánctanároktól.
A báli rend alapjairól Mehner Vilmos könyvei is segítették a jó alapok elsajátítását.
Az etikett előírja, milyen ruhában és milyen kiegészítőben illik megjelenni férfinak és nőnek a táncparketten. Viselkedésformákban illik tudni, mikor mit kell cselekedni, a bálba érkezéstől, a bál elhagyásáig.
Természetesen egy bál a meghívók elkészítésével kezdődik. Megtiszteltetés volt ez a meghívónak és a meghívottnak egyaránt. Ezért nagyon sokan szerettek volna bekerülni a meghívottak közé olyanok is, akik valamilyen formában előtérbe szerettek volna kerülni a ranglétrán.
A meghívónak fontos szerepe volt, hogy vendégeinek a táncmulatságra megfelelő környezetet alakítson ki. Ez természetesen elsősorban, nem kis munkába és anyagi fedezetbe került. Másodsorban pedig a jó hírnévről szólt.
A bálba meghívott vendégeknek gondoskodniuk kellett a megfelelő ruha beszerzéséről illetve varratásáról. A férfiak voltak talán a legkönnyebb helyzetben. Az ő részükről kötelező volt a
Frakk viselete, amelyhez fehér mellényt és selyem övsálat, fehér csokornyakkendőt kellett kötni. A frakkhoz fekete lakkcipőt és fekete selyem térdzoknit kellett használni. Viszont a hölgyek esetében, lekicsinylő volt kétszer is ugyan abban a ruhában megjelenni. Számukra minden alkalommal új estélyi ruhát illett hordani, ami természetesen talpig érőnek kellett lenni.
A neves napon hintókkal érkezett vendégeket, a komornyik vezette fel, és egyenként mutatta be őket a társaságnak.
A táncmulatságot rendszerint a házigazda nyitotta meg, feleségével vagy eladósorban lévő lányával, majd külön- külön táncba hívták a vendégeket.
Az etikett használata ma is kötelező! Ha meghívottak vagyunk egy bálba, érdeklődjünk afelől, hogy milyen ruházatban illik megjelenni. Van, ahol kifejezetten kérik a frakk vagy szmoking használatát, de van ahol megengedett az öltöny is.
Ha egy férfi táncra hív egy hölgyet, akkor azt begombolt öltönyben teszi és illedelmesen meghajol. Majd megkérdezi a hölgyet, hogy „Szabad egy táncra?"
A hölgynek nem illik nemet mondani, csak kivételes esetben, például ha már elígérkezett másnak. Viszont, ha mégis lenne valamilyen zavaró indok a hölgy részéről, akkor visszautasíthatja a felkérést, de ezt nem teheti sorozatban.
A felkérést követően a férfi előre engedi a hölgyet, vagy karját felajánlva a táncparkettre kíséri. Tánc előtt ismét illedelmesen meghajol. A tánc befejeztével a férfi visszakíséri a hölgyet az asztalához. Tánc közben ok nélkül ott hagyni a partnert illetlenség.
Ha tánc közben a táncoló pár mellett megáll egy férfi és udvariasan felteszi a kérdést, hogy „Szabad?" akkor, ha a hölgy hajlandóságot mutat a váltásra, akkor át kell engedni a másik félnek. Ha a hölgy nem kíván táncolni az úrral, akkor illetlenség durva szavakkal sértegetni vagy bármilyen nemtetszést nyilvánítani. Illemtudóan el kell hagyni a táncoló pár területét, nem zaklathatjuk.
A tánc közben testtartásunk legyen egyenes. A férfi, jobb keze ujjait összezárva a hölgy dereka fölé helyezi. Bal kezét, tenyérrel felfelé tartva fogja a hölgy kezét. A hölgy, bal kezét a férfi vállára helyezi. Tánc közben nem illik szorosan összebújni.
Tánc közben a férfi vezeti a hölgyet, fordítva illetlenség. Lehet kommunikálni tánc közben, ha erre van lehetőség, és a hangerő megengedi.
Ha valaki elmegy egy táncmulatságba, csak akkor menjen, ha legalább egy pár alaplépést meg tud tenni. Ellenkező esetben bosszankodás kíséri, mind a saját, mind partnere mulatságát.
Minden egyes társas összejövetelre illik tudni, milyen szabályok vannak. A ma divatos házibulik és disco világában is illik tudni hogyan kell viselkednünk!
Táncoljunk bátran, élvezzük a vigadalmat!