A Tánc világnapja: április 29.
A tánc világnapját Jean-Georges Noverre híres francia táncos-koreográfus mester születésnapjához kötik. 1767 és 1774 között Bécsben a császárvárosban dolgozott, ahogyan több német és olasz kollégája is.
Keleti táncok...
Az orientális tánc, egy gyűjtőfogalom, amely rengeteg táncstílust takar. Keleten térségenként más és más stílust táncolnak az emberek.
Közel-keleti táncok: Irán, Irak, Szudán, Jordánia, Marokkó, Libanon és az összes arab országok elnevezéseként használják.
Közép-keleti táncok: Egyiptom, Spanyolország, Görögország, Kelet Európa és környező országai, valamint Észak Amerika részei.
Keleti táncok: Közel- Kelet és Kelet- Európa országai mellett még ide tartoznak, India és Japán táncai is.
Az arabok az orientális táncot Raks Sharki-nak (a kelet táncának), az angolok belly dance, mi magyarok pedig hastáncként nevezzük. Bár a hastánc kifejezés nem igazán helytálló, hiszen nem csak a hasat hullámoztatják, hanem a test minden porcikáját.
Az évszázadok, különösen az utolsó évtizedek alatt, újabb és újabb elemekkel gazdagították ezt a mozgásformát. Alapjaiban ma már a balett számos mozdulatsora beépült, vagyis megtalálható. Sőt, különböző hastáncfúzió éli divatját jelenleg, amiben más népek táncait kombinálják össze az arab zenében és táncban.
Térségenként, egyedi saját stílusú ruhákban táncolnak, ahol megkülönböztethetőek a mozdulat elemei is.
Már az ókori kultúrából, számos különböző tárgy bizonyítja a tánc eredetét. Elsősorban szakrális szertartások alkalmával adták elő, amelyeket az isteneiknek ajánlottak, áldást és gyógyulást remélve. Másodsorban a tánc beépült a hétköznapi életükbe is. Ezek a táncok gyakran, magát a termékenységet (aratás, betakarítás, gyermekáldás, anyagi biztonság) szimbolizálták. Mindazáltal kifejezhették örömüket és bánatukat egyaránt.
A rituális termékenységi táncokat papnők irányították. Ezeken a rituálékon férfi nem lehetett jelen, az iszlám közösségekben viszont a mai napig sem.
Akkoriban még természetes volt a háremtánc, a gazdag nagy urak köreiben. Ezeket a lányokat, csak uruk láthatta táncolni! A hétköznapi esetekben, mivel szigorú szabályok tartoztak a nőkre, ezért kisebb közösségekben táncoltak együtt a lányok, asszonyok.
A modern hastánc története...
1893-ban a chicagói világkiállításon jelentek meg elsőként, a szíriai táncosok és ezt az időpontot emelik ki a mai modern hastánc kezdetének. Kiemelkedően vált híressé Little Egypt nevű táncosnő, aki a „Kairó utcáin" című produkciójával keltette fel az érdeklődést ez iránt a műfaj iránt. A siker nem maradt el, hiszen ezután nemcsak hogy nézőt, de egyre több táncost vonzott ebbe az irányba. Innentől kezdve Amerika, Kelet felé orientálódott. Ruth St. Denis volt az első amerikai, aki az egyiptomi művészetből tanult.
1927-ben Kairóban, a Casino Opera volt az első olyan helyszín, ahol teret kapott az orientális tánc, kabaré stílusban. Az akkori sztártáncosok, mint Tahya Karioka, Samya Gamal, Naima Akef, csillogó ruhákban pompáztak a színpadon. Az orientális tánc megjelent a filmvásznon is, ezáltal lehetőséget nyújtva még nagyobb hírnévre a táncosoknak. Gyakorlatilag az orientális tánc így tudott elterjedni és közismertté válni a világon.
Az 1900-as évek második felében az iszlám csoportok elitélése végett sok szórakozóhelyet bezártak. A nyugat érdeklődése annál erősebb volt, minthogy csak úgy feledésbe merüljön ez a nőies tánc. Amerikában és Nyugat-Európában továbbra is hódoltak és fenntartották létezését, köszönhetően sok keleti táncosnőnek. A szólótánc, nemcsak profik, hanem amatőr táncosok révén is közkedvelt. Különböző, úgymond „hobbi" táncosok és csoportok is egyre többen tűnnek fel, a tánc jótékony hatásai révén. Ma már a 21. században méltán kivívta ez a táncműfaj a művészeti megnevezést.
Egészségügyi hatása:
A hastáncot művelő hölgyek körében az a tapasztalat járja, hogy nemcsak a testet, de a lelket és a szellemet is táplálja ez a mozgásforma. Természetesen csak akkor, ha a táncosnő tudatában van annak, hogy mire akarja hasznosítani ezt a, mondhatjuk művészi táncműfajt! Hiszen különbözőek vagyunk mindannyian, és van, aki csak a világi hívságok miatt élvezi a hastáncot, de van, aki a világ és önmaga megismerésére fogékonyabb a leginkább. Egy biztos, mindazok, akik spirituálisabb beállításúak, azok sokkal hatalmasabb és mélységeiben gazdag élményeket kaphatnak, a tánc által!
Testileg, szinte minden porcikája át van mozgatva a táncosnak. Jó hatással van a gerinc melletti és a hát alsó szakaszán található izmokra, ezért ajánlott a derék és hátfájósoknak egyaránt. Segít a szép testtartás kialakításában, mivel a tánc alaptartása megkívánja. A csípőmozdulatok alkalmazása, jótékonyan hat a női szervekre, javul a medence vérellátása. Bár a hastánc nem fogyaszt, pláne ha többet eszünk, mint amit ledolgozunk a mozgás során, de nagyon jó alakformáló hatása van! Az egész test izomzatára kiterjed, úgy az oldalsó hasizomra, mint a comb, hát és karizmokra is. Rugalmassá és hajlékonnyá tesz. Javítja az egyensúlyérzéket és a koordinációs készséget. Mindennek függvényében, a hölgyek egyre kívánatosabbá válhatnak partnerük számára, és jutalmul ők is önfeledtebben állnak készen partnerük számára.
Lelkileg, a hastánc egy önkifejezési eszköz, amely segíti táncosát az önismeretre, és ez által kiegyensúlyozott életmódra tesz szert. Segít, hogy táncosa harmóniába kerüljön érzelmeivel, pozitív lelki hatások érik, amikor önfeledten kitárulkozhat szóló táncában, hiszen ezt a táncot társ nélkül is előadhatja, és nincs, aki gátolja, hogy megismerhesse igazi önmagát. Bár a zene hangulatától függően megélhet viharokat, kitaszítottságot, akár szomorúságot is, de éppen ez az, ami szembesítheti az életében felhalmozott, feldolgozatlan eseményekkel, és ugyanakkor felszabadíthatja ezek alól a terhek alól. A táncos kialakíthatja saját stílusát, amelyben jobban érzi magát, hiszen improvizatívak a mozdulatok.
Szellemileg, átélhet meditatív, befelé mélyülő önmegismerést. Hozzáállása sokkal őszintébb a világgal és környezetével. Rádöbben, az addig még fel nem ismert ideákkal, kölcsönhatásokkal, ami az embereket mozgatja. Toleránsabbá és nyitottabbá válik. Átértékelődnek az életszemléletek, ami kevésbé fontos volt az életében az lehet, hogy fontosabbá válik, és ugyanez fordítva is igaz!
Táncstílusok...
Beledi: A beledi jelentése: „haza". Hétköznapi emberek, az érzelmeik kifejezéseként és hazájuk szeretetének kinyilvánítása végett, a saját életvitelük történeteit fejezik ki a zenéikben és táncaikban.
Hagallah: A Beduin-ok tánca Nyugat-Egyiptomban. Ünnepnapokon, betakarítások és esküvők alkalmával táncolják. Többek között a nők erejét és szépségét emeli ki. A hagallah látványos és szórakoztató. Sok benne a rázás, amely testileg jó kondíciót és tudást takar.
Khaliigi: Szaúd-Arábiai hajtánc. Az arab öböl államok folklór tánca. A nyilvánosság elől elzárt, nehéz arany ékszereket viselő női táncos, bő és dúsan díszített ruhában csak a haja látható.
Ghawazee vagy Gypsy: Egyiptomi roma, vagy más néven cigánytánc. Ezt a táncot Közel-Keleten és Európában láthatjuk főként. Hagyományos bő szoknyában és erőteljes mintázatú ruhákban. A táncot főként közösen adják elő.
Melaya leff: Alexandriai folklór tánc. Eszköze a melaya, hatalmas nehéz fekete kendő, egy szerény ruhadarab és tetőtől talpig eltakarta az alexandriai lányokat, amikor valamilyen okból elhagyták a házat. Arcukat arc-fátyollal (burr'oh) takarták le. A nehéz kendő alatt ma már szűk testhez álló rövid ruha van. A kendővel játékosan táncolnak és flörtölnek, hol ki és hol becsomagolják magukat a lányok. Köztudott, hogy Alexandria egy kikötő város, ahol a lányok, a halászlegények figyelmét szeretnék felkelteni, a közös szabadságjogok elnyeréséért. Mind eközben emberek ülnek az utcán a kávézókban. Végül a férfiak és a nők együtt táncolnak. A férfiak ruházata a tipikus halász ruha, fekete nadrág,pulóver, színes mellény és fehér halász kalap. Beledi zenére táncolják.
Núbiai tánc: Ősidők óta Núbiának nevezik Egyiptom déli és Szudán északi részét. Ez a tánc sok afrikai elemet kever arab ritmusokkal. Vidám tánc.
Tanura : Arab szó, szoknyát jelent. Kifejezetten férfi tánc, semmilyen vonatkozásban nem kapcsolható, a női táncokhoz. Gyökere a szufizmus, dervistánc. A Tanura táncos, mindig férfi, minimum fél órát forog, megállás nélkül, közben a tanúra (szoknya) örvénylő forgatagban bontakozik ki az alakja körül.
Dabke: Vagyis beduin tánc. Ez egy Közel-Keleti néptánc, általában férfiak táncolják, de időnként, családi ünnepek alkalmával nők is beállnak a férfi táncosok közé. Félkör, vagy zártkörű alakzatban táncolják. Félkör alakzatnál van a sor elején egy vezető, aki saját improvizációjával vezeti a táncosokat. Ritmikusan egyszerre táncolnak, időnként egy- egy figurát beépítve. Egymás vállát átfogva kapaszkodnak egymásba. Majd időközönként a vezető hátramegy, így átadva helyét a sorban lévő következő táncosnak.
Saidi: Ez a tánc felső Egyiptomból, El Saaid területéről származik. Innen ered az elnevezése, amelyet ma saidi-nek nevezünk és bottal táncolják. A Saidi-nek két válfaja létezik. Az egyik, a Tahtib nevezetű, amit férfiak táncolnak és harcjeleneteket ábrázolnak táncukban, egyenes végű bottal. A másik a Raks el Assaya, amit nők táncolnak és könnyebb, játékosabb formájú, botjuk lehet egyenes végű, vagy kampós végű. A saidi ritmusa 4/4-es, alapja a dum-tek-dum-dum-tek, vagy dum-tek-tek-dum-dum-tek-tek-tek. Hangszere a tabla,mizmar, rababa, és a dumbek. Ruha viseletük még ma is hagyományos, a férfiak kereknyakú és széles ujjú hosszú ingben és fejükre tekert sálban, hosszú nadrágban bottal táncolják. A nők úgynevezett hosszú beledi ruhában táncolják, csípőjükön kendővel és bottal, hajukat kendővel letakarják.
Libanoni stílus: Modern változata az arab orientális táncnak. Erőteljes hatást gyakorolt rá az egyiptomi stílus. A különbséget a libanoni és az egyiptomi között, csak az előadásmódban figyelhetjük meg. A lenyügöző látvány a kellékekben vidám és színes, a tánc eleme a „show-revű" megjelenésével emelkedik ki, Raks Sharki tánc elemekkel keverve. Közkedvelt mai táncosaik, Amani és Szamara.
Török hastánc: A Magyar nép emlékezetében és persze a történelmében is ott szerepeltek a Törökök és talán ez által is fogadják még ma is oly sokan nem éppen kedvező tapasztalattal a hastáncot. Köztudott, hogy Buda ostromakor számos fiatal nőt ejtettek fogságba és hurcoltak háremekbe a Törökök. Viszont a hastáncról így a 21. században illik tudni, hogy a tánc a nő lelkének tánca és nem holmi kényszer hatására, vagy egyéb gondolatok miatt táncolják.
Fúziós táncok:
Különböző népek táncainak eleme beépítve az arab orientális táncokba.
Törzsi tánc: A hastánc törzsi változata, amelyet Amerikában fejlesztettek ki. Angol nevén Tribal Belly Dance. Jamila Salimpourt és Carolena Nericciot tanításából, az 1960-as évek végén jött létre. Népies elemekkel vegyítve az amerikai fantázia világot jeleníti meg. A mozgásokat a keleti folklór táncokból merítették. A törzsi kosztümök természetes anyagokból készülnek, rojtos kendőket, antik vagy kagyló ékszereket használnak. A tánc mindig közösen zajlik. Ha mégis van egy fő táncos, akkor a többiek követik Őt. A tánc alapjai, Jamila Salimpourt és Carolena Nericciot tanításából jött létre. A törzsi tánc megalkotója Jamila lánya, Suhalia Salimpour a Bal-Amat táncegyüttesével viszi tovább édesanyja tanításait.
Bollywood története:
A Bollywood kifejezés a Bombay (Mumbai régi neve) és Hollywood összevonásából keletkezett - ez utóbbi az amerikai filmipar központja, maga Bollywood nem létező hely.
A tánc az egyik legforróbb tánc. Ez az alapja minden nagy indiai Bollywood filmnek. A tánc, a fúziós a hagyományos és a klasszikus indiai táncokat valamint a jazz, hip-hop és modern tánc alkotja. Időzítés és a ritmus, energia, éles irányított kifejező mozgások fontos eleme a Bollywood táncnak!
1896 július 7.-e egy mérföldkő az indiai filmiparban, ez volt az első alkalom, hogy filmet sugároztak. A hindi, vagyis a bollywood egy filmipar neve Indiában, amely először 1913-ban indult útjára. Nagyon sok kreatív filmes szakember járult hozzá ahhoz, hogy elismertté válhasson a saját hazájában.1931-ben volt az első hangosfilm. Majd az 1940-es években a háború körül, megunták a zord valóságot, a szenvedést és a sok fájdalmat és végre kitalálták, hogyan lehetne a népet megörvendeztetni. Egyre több szórakoztató filmet készítettek. Ezek többnyire ének és táncos filmek voltak. A korai nyolcvanas évek közepétől igazi romantikus filmekre vágytak. Szerte a világon, igazából az 1990-es évek hozták el a világhírnevet.
Az indiai tánc körülbelül Kr.e. 2. századi barlangi festményeken és különböző tárgyakon található információkon alapul. A puritán életet élő templomi táncosok, szent táncokat adtak elő az Isteneknek, nehéz díszített ruhában és fejfedőben. A tiszta és egyszerű táncban a táncos, egész testét használja a kommunikációra, a közönségével szemben.
A mai modern bollywood-i tánc a Bollywood híres filmjeiből lett közkedvelt, az 1970-es évektől. Alapja itt is a nemzet gyökereiből származik A mozgás is a hagyományos indiai tánc, a klasszikus indiai tánc, hip-hop, Flamenco, disco tánc és így tovább és így tovább.
Mindaddig, amíg ez elég sajtos, giccses, romantikus és drámai, ez illeszkedik a fogalom!
A tánc áll, sok kéz mozgását szimbolikus jelentése: patak, allapadma, namaste és más nevek is bonyolult megjegyezni.
Lába jelzi a ritmust, a kiinduló könnyen nehezebb szerkezetet.
Bollywood tánc - van értelme - nyert bollywoodi filmek és megpróbálja elmondani a történetet keresztül mozgalmak és az arckifejezéseket, ugyanúgy, mint egy musical.
Flamenco történelem és a cigány tánc:
Az 1400-as években Indiából, egyre több cigány érkezett az Arab országokba és a spanyolországi Andalúzia régióiba. Az akkori katolikus uralkodók rá akarták kényszeríteni Őket a keresztény hitre. Ennek következménye lett volna, hogy feladják saját hagyományaikat. Ezek a csoportok együtt kerestek menedéket a hegyvidéki területeken, amely a hatóságok számára túl veszélyes lett volna felderíteni. Ettől az időtől fogva keveredett az arab és spanyol tánc, amely ma a közkedvelt flamenco nevet viseli.
A flamenco áll össze négy fő elemből áll:
A tánc ritmusát a taps és a zajos lábmunka, valamint a gitár kelti életre. A flamenco tánc spontán alakul ki, hiszen nincs előre gyártott koreográfia, csak csoport táncok esetén. Szólóban a táncos a színpad közepén, mozdulatlanul várja a zenét, ami inspirálni fogja Őt. Miután a ritmus elindul, a táncos elkezd rögtönözni. A mozdulatai és az arckifejezése ugyanolyan szenvedélyről tanúskodik, mint az énekes és a zenész előadása. Mivel a flamenco egy rögtönzött tánc, ezért a táncos mindig szólóban adja azt elő. Természetesen a csoportos koreográfiánál, a szenvedély nem úgy mutatja meg magát, mint szólóban.
Több mint 50 flamenco stílus létezik, és mindegyiknek megvannak a szabályai, a maga meghatározott lépéseivel. A legfontosabb lépéseknél, fontos az emelt felsőtest, kecses karok, valamint a gyors és bonyolult lábmunka.
A spanyol tánc flamenco néven közismert, de tudniillik, hogy ennek eredete vegyes. Az elemekben, indiai, arab, zsidó és mór hagyományok vannak beleszőve. Ma a hagyományos flamenco alapjai igazi érték, és nagyon sokan, kitartó munkával táncolják. Erre a táncra meg kell érni, nem lehet 1-2 hónap alatt elsajátítani. A Földön nagyon sok országban közkedvelt és a flamenco elemeit előszeretettel beleszövik sok más műfajba.